Het smelt

Lize Spit had met haar debuutroman Het smelt direct een bestseller te pakken. In een klein dorp groeien twee jongens en een meisje, de ik-verteller, samen op. De jongens gaan in hun puberteit steeds harder en verder in hun wilde plannen. Het meisje kan niet anders dan meedoen. Ook in haar gezin is er een drie-eenheid die ze intact probeert te houden, met een oudere broer en een hypernerveus zusje – onder moeders alcoholische vleugels niet veilig. Jaren later komt ze terug naar het dorp – met een blok ijs.

In vijf woorden: beeldend, heftig, ouder-kind, tragisch, beklemmend.

In één quote: ‘Ik dacht aan die ene nacht waarop vader mij uit bed was komen lichten omdat mama zou gezegd hebben dat ze er ‘een einde aan zou maken’. Waaraan precies, aan haarzelf, aan hun relatie of aan de kersen die stonden te wachten om confituur van te maken, dat was waarschijnlijk ook vader niet duidelijk.’

Eerst even kennismaken? Lees hier een fragment uit de roman of bekijk hieronder wat Lize Spit zelf zegt over haar Het smelt.

Voor docenten: Omdat het verhaal vooral gaat over tieners, is de aansluiting bij die leeftijdsgroep niet moeilijk. Er zitten wel wat heftige thema’s in (in de categorie seks en geweld/ouderlijke verwaarlozing/zelfmoord). Het boek is dik en heeft sprongen in de tijd, maar is niet te moeilijk voor niveau 3-lezers. De vergelijking met andere romans over problematische gezinsverhoudingen ligt voor de hand: denk aan De helaasheid der dingen van Dimitri Verhulst, maar ook Koudvuur van Manon Uphoff.

Inschatting niveau Lezen voor de lijst: 3.

Binnenkort meer #literatuuromtezoenen, stuur me je tips!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s